De juiste foto’s op je website: 5 tips

Foto’s op je website zijn zoals zout op je frietjes. Zonder smaakt het nergens naar. En te veel is eigenlijk nog erger. Maar wat is de perfecte hoeveelheid zout? Dat hangt af van persoon tot persoon. Met de hulp van de volgende 5 tips strooi je net genoeg met foto’s op jouw website. Op smaak van je bezoekers.

De juiste foto’s op je website: 5 tips

1. Bepaal het doel van je website
Als boekhouder zal jouw website vooral als informatiebron dienen. Daarmee overtuig je bezoekers van je expertise. De foto’s op je website dienen dus vooral als visuele afwisseling. Ontwerp je juwelen? Dan win je net klanten door je producten te showen. Bied je als vakman vooral diensten aan? Met beeldmateriaal van je realisaties toon je klanten wat je in je mars hebt. Hoeveel foto’s je gebruikt, hangt dus af van je aanbod en het doel van je website.

2. Kies foto’s die jouw boodschap versterken
Tekst en beeldmateriaal vormen een tandem op je website. Tenminste, als ze op elkaar afgestemd zijn. Alleen zo blijft je boodschap langer hangen bij je bezoekers.

Bestaat jouw website uit meerdere pagina’s? Kies dan foto’s in functie van de inhoud. Bijvoorbeeld:

  • homepagina: versterk je missie en visie met enkele welgekozen foto’s van je onderneming, jezelf of je aanbod.
  • diensten- en productenpagina: strooi overvloedig met goede foto’s van je producten. Bied je alleen diensten aan? Plaats dan foto’s van jouw realisaties.
  • contactpagina: een foto van jouw medewerkers verkleint de drempel om contact op te nemen. Vermijd de drang om een stockfoto van een mooie dame met een tandpastaglimlach te gebruiken. Niemand trapt daarin.
  • over ons-pagina: de focus ligt hier op jouw onderneming, jezelf of je team. Stem hierop je beeldmateriaal af.

3. Gebruik stockfoto’s alleen om sfeer te creëren
Stockfoto’s kun je op verschillende websites downloaden, al dan niet betalend. Je hoeft dus niet voor elk kiekje een fotograaf onder de arm te nemen. Al is er wel één groot nadeel: stockfoto’s zijn onpersoonlijk. Ze vertellen niet jouw verhaal en laten een wat wrange smaak na bij je bezoekers.

Wanneer kun je wel stockfoto’s gebruiken? Als je een bepaalde sfeer wilt scheppen. Zoals bij een blog. Let er wel op dat je foto’s kiest die jouw tekst versterken.

Tip: gebruik eigen (professionele) foto’s voor de belangrijkste pagina’s van je website.

4. Selecteer het type foto in de stijl van je onderneming
Elke onderneming ademt een bepaalde sfeer. Dat uit zich in de huisstijl en in de communicatie met de klant. Dynamisch of statisch, kleurrijk of strak, persoonlijk of zakelijk? Zorg dat jouw beeldmateriaal in lijn ligt met de uitstraling van je bedrijf. Zo bouw je een herkenbaar merk uit én trek je de juiste doelgroep aan.

5. Zet in op menselijke foto’s
Betrek je bezoekers bij jouw onderneming door je medewerkers in de schijnwerpers te zetten. Zo verklein je de drempel om contact op te nemen. Je hoeft heus niet van iedereen een profielfoto te plaatsen. Deel dus gerust foto’s van jouw prachtige kantoor of moderne productieruimte mét je medewerkers aan het werk.

Conclusie

Conclusie: tekst en foto’s versterken elkaar. Waarbij tekst vertelt waarom jouw onderneming de beste keuze is. En beeld het juiste gevoel schept.

Wil je ook graag foto’s gebruiken op je website? Maar weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Neem contact met ons op en wij zoeken het beeldmateriaal uit dat perfect bij jouw boodschap past.

 

Heb je een vraag of onderwerp in gedachten?

Ben je geboeid door branding, design of strategie, maar mis je iets? Laat het ons weten.
Wij doen het onderzoek en maken er een nieuw, inspirerend artikel van.

Ontdek andere inzichten

Meer brandstof

Waarom een eigen website essentieel is in 2025

Waarom een eigen website essentieel is in 2025

Ontdek waarom een website belangrijker is dan sociale media en hoe Studio Boiler je helpt een professionele online thuisbasis te bouwen.

Zijn custom lettertypes het waard?

Zijn custom lettertypes het waard?

Bij Studio Boiler geloven we dat typografie niet zomaar vormgeving is. Het is persoonlijkheid. Een goed gekozen (of beter: zelfontwikkeld)

Waar vind je legaal fotomateriaal voor je branding?

Waar vind je legaal fotomateriaal voor je branding?

Visuele content is essentieel  voor online communicatie, dus is het belangrijk om te weten hoe je afbeeldingen op het internet legaal kunt gebruiken. Je kan kiezen voor betalende diensten zoals Shutterstock of Envato maar je kan in veel gevallen ook gratis gebruikmaken van beeldmateriaal, zelfs voor een commerciël doeleind.

Uitgebreide integratiemogelijkheden voor optimaal vastgoedbeheer

Uitgebreide integratiemogelijkheden voor optimaal vastgoedbeheer

De kracht van een vastgoedwebsite schuilt niet alleen in een aantrekkelijk ontwerp, maar ook in naadloze integraties met essentiële vastgoedtools.

Belangrijkste SEO-factoren

Belangrijkste SEO-factoren

Laat je een nieuwe website maken? Ga je zelf de handen uit de mouwen steken en je eigen website of webshop bouwen? Neem de volgende SEO aspecten dan ineens mee op.

Merkregistratie: het fundament van merkopbouw

Merkregistratie: het fundament van merkopbouw

Als je droomt van een succesvol bedrijf, dan is het opbouwen van een sterk merk een absolute must, dit bereik je door een merkregistratie. Het draait allemaal om het creëren van iets speciaals dat jouw onderneming onderscheidt van de rest. Een van de belangrijkste stappen om dit te bereiken is het krijgen van een geregisterde trademark, een officiële registratie voor jouw merk.

Nieuwe website Straf Vastgoed met Zabun-koppeling

Nieuwe website Straf Vastgoed met Zabun-koppeling

Als je bekend bent met de website van Straf Vastgoed, zou je kunnen denken dat er niets veranderd is. Maar niets is minder waar.

Wat is SEO?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden: je zet alles op alles om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Het is een doelgerichte marketingstrategie die je op termijn gratis verkeer oplevert. Dat verkeer kan dan weer geconverteerd worden naar leads, klanten en meer omzet.

Pas het juiste bestandstype toe voor jouw logo

Pas het juiste bestandstype toe voor jouw logo

.eps, .pdf, .jpg, .ai…. Zie je het bos nog door de bomen?

CMYK, RGB, Pantone, kleuren… wat is het verschil ?

CMYK, RGB, Pantone, kleuren... wat is het verschil ?

Kleurcodes, kleurtinten, kleurovergangen, kleur-ditjes, kleur-datjes,... Een heel groot aspect van een goed design bestaat uit kleur. Daarom nemen we uitgebreid de tijd om samen met onze klanten de ideale kleurencombinaties te bepalen. Tijdens zo’n meeting krijg ik vaak de vraag: ‘Astrid, hoe zit dat nu eigenlijk met al die kleurmodellen?’. Kortom, tijd dus om deze kleurmodellen eens uitgebreid onder de loep te nemen!