First things first: wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden: je zet alles op alles om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Het is een doelgerichte marketingstrategie die je op termijn gratis verkeer oplevert. Dat verkeer kan dan weer geconverteerd worden naar leads, klanten en meer omzet.
Zoekmachine optimalisatie is een langetermijnstrategie. Het duurt gemiddeld 6-12 maanden voor je er business resultaat van ziet. Sta je op de eerste pagina voor je hoofd zoekwoord? Klimt jouw pagina tot in de top 3? Dan krijg je vuurwerk.
Ik hoor je al denken ‘en waarom investeert dan niet iedereen in SEO?’. Simpel, niet iedere webdeveloper heeft de SEO mindset. Hierdoor kan het een grotere investering zijn om later een SEO traject op te starten. De oplossing? Je nieuwe website of webshop vanaf de start optimaliseren voor zoekmachines. Door de basis goed te zetten, is het uitrollen van een goed doordachte SEO strategie veel eenvoudiger en budgetvriendelijker.
Waarom is SEO belangrijk?
Als je een nieuwe website of webshop laat maken, wil je natuurlijk dat die effectief gevonden wordt. SEO maakt het mogelijk om hoog te ranken in zoekmachines. Hierdoor krijg je meer clicks. Wanneer een zoeker jouw nieuwe website of webshop makkelijk kan vinden, is het aan je site om de bezoeker te converteren naar een betalende klant. SEO, UX (User Experience) en CRO (Conversie Optimalisatie) gaan hand in hand.
Zoekmachine optimalisatie brengt veel voordelen met zich mee voor je nieuwe site of shop:
- SEO zorgt voor gratis clicks: in tegenstelling tot SEA betaal je voor SEO geen advertentiekosten aan Google. Klikken mensen op jouw resultaat in de SERP? Dan betaal je daar helemaal niets voor.
- Meer verkeer: met een goed zoekwoorden onderzoek weet je exact op welke zoekwoorden je moet inzetten. Door bovenaan te scoren voor deze relevante zoekwoorden, krijg je meer zichtbaarheid én bezoekers.
- Duurzame groeistrategie: je betaalt niet voor betere resultaten, maar werkt aan een betere website. Je kiest dus voor groei op lange termijn. Je website wordt steeds beter. Met SEO sta je altijd verder dan toen je begon.
- Hoge ROI: met SEO kies je voor lange termijn winst. Een blog die je schrijft op één dag, gaat jaren mee. Je moet enkel af en toe wijzigingen doorvoeren en op de SEO evoluties letten.
- Google werkt als filter: door hoog te scoren in zoekresultaten op een organische manier, kom je een stuk geloofwaardiger over. Google filtert namelijk onbetrouwbare, SPAM of valse websites en toont ze niet tussen de top pagina’s.
- Algemene verbetering van je website: om organisch te scoren in zoekresultaten moet je website gebruiksvriendelijk zijn. Welke richting je uiteindelijk ook uitgaat met SEO, het zorgt altijd voor een algemene verbetering.
- Je kan het volledig zelf: afhankelijk van je tijd, interesse en budget kan je zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Je hebt er best wel wat kennis voor nodig, daarom is die technische basis zo belangrijk. De rest kan je (in de meeste gevallen) helemaal zelf!