10100 · 
05/04/2023

Met deze SEO factoren moet je rekening houden

SEO

Een nieuwe website: met deze SEO factoren moet je rekening houden.

Laat je een nieuwe website maken? Ga je zelf de handen uit de mouwen steken en je eigen website of webshop bouwen? Neem de volgende SEO aspecten dan ineens mee op. Sommige zaken zijn technisch misschien wat gecompliceerd, maar er zijn genoeg hulpmiddelen om je op weg te helpen.

Door deze SEO factoren bij het maken van je nieuwe site of shop in je achterhoofd te houden, zet je de basis goed. Zo kan je op termijn verder bouwen aan je SEO strategie.

Tip: het doel van Google is om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van volledige en correcte informatie. Laat je website ontwerpen volgens dit principe en je zit safe voor toekomstige updates van het algoritme.

Laadsnelheid

Laadsnelheid

De laadsnelheid van je nieuwe website of webshop is een héél belangrijke SEO factor. Laat je jouw bezoekers enkele seconden wachten voor je pagina volledig geladen is? Heb je zoveel animaties toegevoegd dat je afbeelding pas verschijnt na 2 seconden? Dan is er werk aan de winkel. Je bezoeker wil zo snel mogelijk geholpen worden.

Tip: Gebruik bestandtypen voor het web (zoals webp) om je laadsnelheid optimaal te houden.

Navigatie&Structuur

Navigatie en structuur

Het is van groot belang dat je website duidelijk gestructureerd is. Dat wil zeggen: duidelijke navigatie, menu’s, links en categorieën. Zo maak je het Google makkelijker om je website te begrijpen, crawlen en indexeren. Ook voor gebruikers wordt het op deze manier eenvoudig om zich door je website te navigeren.

Voor je aan je nieuwe website begint, denk je na over de structuur:

  • Zorg voor zo min mogelijk klikken naar iedere pagina (vanaf je homepage moet je met 4 klikken naar een artikel raken of naar een begrip kunnen navigeren).
  • Zorg voor een logische volgorde in klikken. (Home > Blog > Categorie > artikel)


Tip:
werk van beneden naar boven om je architectuur uit te tekenen. Begin met de detail pagina’s en werk naar boven om tot een alles omvattende homepage uit te komen.

Zorg er ook voor dat je URL’s SEO vriendelijk zijn.

  • Maak je URL’s leesbaar: zorg ervoor dat bezoekers en zoekmachines meteen weten wat er op je pagina te vinden is.
    • Voorbeeld: www.bedrijf.be/categorie-1/artikel455 verbeter je door www.bedrijf.be/kleding/korte-broek-zwart
  • Kies voor korte URL’s: als je een blog artikel schrijft over één van je keywords, moet niet heel de titel zijn opgenomen in de URL. Enkel je zoekwoord neem je mee op in de URL.
    • Voorbeeld: www.bedrijf.be/blog/hoe-moet-je-een-wollen-trui-wassen verbeter je door www.bedrijf.be/blog/wollen-trui-wassen


Tip:
Schrijf je een blog over ‘5 tips over het wassen van kleding’? Kies dan als URL voor /tips-kleding-wassen. Als je later je blog herschrijft van 5 naar 7 tips, moet je de URL niet aanpassen. Zo vermijd je links die niet werken of redirects om kapotte links op te vangen.

Last but not least: gebruik interne links om het navigeren nog eenvoudiger te maken. Zorg ervoor dat de gebruiker op je homepage kan doorklikken naar je productpagina, van daaruit naar productcategorieën en zo verder. Zorg er ook voor dat je gebruiker in maximaal 4 klikken terug geraakt naar je homepage.

Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid

We leven in een mobile first maatschappij. Dat wil zeggen dat de meeste zoekopdrachten op een mobiel toestel (lees als: smartphone) gebeuren. Daarom is het van essentieel belang dat je website mobielvriendelijk is. Google zal zelfs eerst de mobiele versie van je site crawlen en pas nadien de desktopversie.

Focus tijdens het maken van je nieuwe website of webshop op mobile responsiveness om je SEO te boosten.

Websitebeveiliging

Website beveiliging

Naast dd gebruiksvriendelijkheid hechten zoekmachines zoals Google veel belang aan veiligheid. Je hebt een SSL-certificaat en dus https-verbinding nodig om je website te beveiligen. Doe je dat niet? Dan zal Google je ergens helemaal onderaan plaatsen.

Wij voorzien dit certificaat standaard in het hostingpakket.

Robots.txt

Robots.txt

Oké nu wordt het even héél technisch. Met een robots.txt bestand geef je zoekmachines heel wat belangrijke informatie mee. In dit bestand definieer je welke pagina’s zoekmachines mogen bekijken en welke niet.

Dit bestand wordt geplaatst in de hoofdmap van je website. Wanneer een zoekmachine je website crawlt, gaat hij eerst op zoek naar je robots.txt bestand. Heb je er geen? Dan zal de zoekmachine al je pagina’s en URL’s crawlen. Dat is vaak nadelig voor je crawlbudget, zeker bij een grotere webshop.

Note: het crawlbudget van een website is het aantal pagina’s op je site dat Google dagelijks kan en wil crawlen.

XML sitemap

XML-sitemap

Een XML-sitemap is een overzicht van alle (belangrijke) pagina’s op je website. Ze vormen een leidraad om je website vlot te crawlen en indexeren.

PlugIn

Plug-ins

Bouw je je nieuwe site of shop in WordPress? Dan zijn er verschillende plug-ins beschikbaar die jouw SEO een duwtje in de goede richting geven.

Installeer een all-in SEO plug-in. Je hoeft dus geen extra plug-ins te installeren. Dit verlaagt de druk op je website en zorgt voor extra gebruiksgemak. Al je instellingen zitten centraal in één plug-in:

  • Een all-in SEO tool waarmee je zelfs met beperkte SEO kennis enkele belangrijke optimalisaties kan doorvoeren. Voor SEO specialisten biedt deze tool heel wat handige functionaliteiten.
  • zorgt automatisch voor een up-to-date sitemap.
  • Alle nodige SEO elementen die ingevuld moeten worden, zijn vrijwel automatisch voorzien.
  • Boost je lokale SEO door je bedrijfsgegevens gebruiksvriendelijk in te geven
  • Eenvoudig te koppelen met Google Analytics

Enkele voorbeelden, SEOpress, Yoast, …

Zoekwoorden

Zoekwoorden

Als je al de bovenstaande technische SEO factoren hebt geïntegreerd in je nieuwe website of webshop, kan je met het content gedeelte aan de slag.

Om hiermee van start te gaan, doe je eerst een zoekwoordenonderzoek.

  1. Organiseer een grote brainstorm: verzamel iedereen uit je organisatie en laat ze allemaal woorden of termen opschrijven die belangrijk zijn voor je bedrijf. Hoe zoekt je doelgroep naar je producten of diensten?
  2. Doe een concurrentie onderzoek: welke woorden verwerken je concurrenten in hun teksten? Op welke zoekwoorden scoren zijn?
  3. Maak een overzichtelijke lijst: verzamel al de potentiële zoekwoorden in een overzichtelijke lijst in Excel of spreadsheets.
  4. Controleer het zoekvolume: gebruik SEO tools zoals Ahrefs om te controleren hoe vaak er op je zoekwoorden gezocht wordt. Let in het begin vooral op kleine verschillen in je hoofdzoekwoord zoals ‘kledingwinkel of ‘kledijwinkel’. Rond deze zoekwoorden zal je jouw eerste pagina’s opbouwen.
  5. Verwerk je zoekwoorden in je tekst: heb jij een kledingwinkel die zich focust op duurzame kleding? Dan gebruik je het zoekwoord ‘kledingwinkel’ op je homepage en voorzie je een aparte pagina voor ‘duurzame kleding’. Deze pagina zal je later gebruiken als content cluster, daar lees je zo meer over.

 

Verwerk deze zoekwoorden in je teksten, URL’s en meta omschrijvingen.

ContentClusters

Content clusters

Zit er veel concurrentie op je zoekwoord? Laat de moed dan zeker niet zakken. Bouw een krachtige content cluster uit om toch één van die topposities te bemachtigen. Voorzie een pagina met informatie over je hoofdzoekwoord. Blijf hierbij je focus houden op gebruiksvriendelijkheid en maak gebruik van interne links om meer informatie te geven.

Haal je ergens aan dat duurzame kleding veel voordelen met zich meebrengt? Voorzie dan later in je SEO proces een blog over de voordelen van duurzame kleding en leg een interne link vanuit je hoofdpagina en terug.

Afbeeldingen

Afbeeldingen

Het content gedeelte van SEO bestaat niet alleen uit teksten. Ook je afbeeldingen hebben een grote impact op je zoekmachine optimalisatie. Het is van groot belang dat je de juiste foto’s op je website zet. Zoals eerder vermeld kunnen ze je laadsnelheid vertragen. Optimaliseer de grootte van je afbeeldingen vanaf de start. 

Daarnaast verwerk je ook best je keyword in de titel van je afbeeldingen en in de alt-tag.

Ik wil een nieuwe website of webshop, maar wil mijn SEO ranking behouden. Wat nu?

Als je al een website of webshop hebt en je jouw posities in zoekmachines wilt behouden, moet je een SEO migratie uitvoeren. Zo verhuis je de SEO-waarde van je oude website mee naar je nieuwe website. Je behoudt je posities in zoekmachines en verliest een minimum aan organisch verkeer.

Belangrijk: leg op voorhand vast wat er moet gebeuren voor, tijdens en na je migratie in een duidelijke strategie.

 

Wil je verder bouwen aan je SEO strategie? Neem dan contact op met onze partner Digital Climax.

 

Gerelateerde berichten

Wil je je branding uitbreiden met fotomateriaal maar weet je niet waar te zoeken of wat je zelfs eigenlijk mág gebruiken?
BrandingGrafisch ontwerpWebsites
01-10-2024

Visuele content is essentieel  voor online communicatie, dus is het belangrijk om te weten hoe je afbeeldingen op het internet

Uitgebreide integratiemogelijkheden voor optimaal vastgoedbeheer
Websites
30-01-2024

De kracht van een vastgoedwebsite schuilt niet alleen in een aantrekkelijk ontwerp, maar ook in naadloze integraties met essentiële vastgoedtools.

Webdesign trends for 2024: What’s In, What’s Out
Websites
31-10-2023

In de voortdurend evoluerende wereld van webdesign is het essentieel om op de hoogte te blijven van de laatste trends