Of hoe de toekomst er kan uitzien als we iets teveel vertrouwen op AI đ
Als grafisch ontwerpers weten we allemaal hoe belangrijk communicatie met onze klanten is. We moeten hun behoeften en persoonlijkheden begrijpen om ontwerpen te creëren die bij hen passen. Maar wat gebeurt er als we vertrouwen op AI om de communicatie voor ons te doen? Kunnen robots sarcasme begrijpen? Laten we het uitzoeken.
Stel je voor dat je werkt aan een ontwerpproject voor een klant die een nieuw logo voor zijn bedrijf wil.
Liefst iets modern, strak en clean.
Je voert dit in je betrouwbare AI-gestuurde ontwerptool en deze interpreteert het als een robot in skinny jeans met een kuisborstel.
Een paar uur later ontvang je een e-mail van de klant:
“Wauw, deze ontwerpen zijn geweldig. Ik had het zelf niet beter kunnen doen.”
Jouw AI-tool leest dit als een glanzende aanbeveling en klopt zichzelf op de borst voor het goede werk.
Maar wacht, er is een addertje onder het gras. Jij, als menselijke ontwerper, kunt meteen de sarcasme zien druipen uit de woorden van de klant. Ze haten duidelijk de ontwerpen en proberen beleefd te zijn. Maar kan jouw AI-tool dit oppikken?
Je voert een snelle test uit om erachter te komen. Je voert de e-mail van de klant in je AI-tool in en vraagt om het gevoel analyseren. Het resultaat komt terug: “Positief.” Je schudt je hoofd ongelovig. Duidelijk kunnen robots geen sarcasme begrijpen
AI en sarcasme
Maar het is niet alleen sarcasme dat een probleem vormt. Wat te denken van subtiele nuances in taal, verwijzingen en humor. Dit zijn allemaal zaken waar mensen gemakkelijk op kunnen reageren, maar waar AI moeite mee heeft. En laten we eerlijk zijn, geen enkele klant wil werken met een ontwerper die hun gevoel voor humor niet eens begrijpt. Geen terloopse opmerkingen of sarcastische opmerkingen meer. Het is alsof je met je oma praat over de laatste meme – je moet voorzichtig zijn met je woorden en dingen uitleggen op een manier die ze zal begrijpen.
Dus, de volgende keer dat je geneigd bent om op AI te vertrouwen om te communiceren met je klanten, onthoud dan dit: robots zijn misschien geweldig in het analyseren van data en het uitvoeren van berekeningen, maar als het gaat om het begrijpen van menselijke taal en gedrag, hebben ze nog veel te leren.
Tot slot, hoewel AI zijn voordelen heeft in grafisch ontwerp, is het belangrijk om de beperkingen te erkennen. Laten we de communicatie overlaten aan de mensen en de robots zich richten op wat ze het beste doen: ons leven gemakkelijker maken (meestal).”